اخبار

از قهوه تا شکلات: بهترین خوراکی‌ها برای افزایش قدرت مغز شما!

اختصاصی فراشپز – مغز به‌طور قابل‌توجهی مهم‌ترین عضو بدن است و همه ما می‌توانیم به‌طور بهتری از مغز خود مراقبت کنیم. حفظ تیزبینی مغز و افزایش قدرت مغز در سنین بالا نیازمند تلاش‌های تغذیه‌ای است.ما تحقیقات عمیقی انجام داده‌ایم تا به شما کمک کنیم انتخاب‌های هوشمندانه‌تری در فروشگاه‌های مواد غذایی داشته باشید. در اینجا برخی از غذاها که می‌توانید در برنامه غذایی خود بگنجانید تا مغزتان را قوی نگه دارید، آورده شده است.

  1. قهوه برای قدرت مغز
    بیایید واقعی باشیم: شما نیازی به فهرستی ندارید تا به شما بگوید که مغزتان عاشق قهوه است. اما ما خوشحالیم که بگوییم علم با ما موافق است. قهوه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ترکیب نورواستحفاظی فنیلندین است که در هنگام برشته شدن تشکیل می‌شود و طعم تلخ خاص قهوه را به آن می‌دهد. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف طولانی‌مدت قهوه با کاهش خطر زوال شناختی، بیماری آلزایمر، پارکینسون و زوال عقل مرتبط است.
  2. شکلات تلخ به خاطر شکلات
    دفعه بعد که درباره خوردن دومین تکه کیک شکلاتی تردید کردید، به یاد داشته باشید: طبق یک مطالعه در سال 2012، مکان‌هایی که مصرف شکلات در آن‌ها بالاست، بیشترین تعداد برندگان جایزه نوبل را دارند. فلاوانول‌های موجود در شکلات تلخ و کاکائو دارای اثرات ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی شناخته‌شده‌ای هستند که بهبود عملکرد شناختی و کارکرد مغز را تسهیل می‌کنند.
  3. ماهی سالمون برای اسیدهای چرب
    حدود 60 درصد از مغز شما از چربی تشکیل شده است و اسیدهای چرب امگا-3 موجود در ماهی ممکن است نقش منحصر به فردی ایفا کنند. تحقیقات نشان داده‌اند که مکمل‌های امگا-3 ممکن است سلامت مغز را تقویت کرده و از زوال عملکرد مغزی در بزرگسالان مسن‌تر محافظت کنند.
  4. توت‌فرنگی برای همه چیز
    توت‌ها، به ویژه توت‌های آبی، سرشار از آنتی‌سیانین‌ها و سایر فلاوونوئیدها هستند — ترکیباتی که ممکن است به حمایت از عملکرد حافظه کمک کنند. یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که مصرف طولانی‌مدت میوه با کاهش خطر زوال عملکرد مغزی در سنین بالا مرتبط است.
  5. گردو برای ترد بودن
    گردوها سرشار از فیتوشیمیایی‌ها و چربی‌های غیراشباع هستند که با طیف وسیعی از مزایای مغزی مرتبط‌ اند. تحقیقات نشان داده‌اند که رژیم مدیترانه‌ای غنی از گردو ممکن است حافظه را بهبود بخشد.
  6. چای سبز در تمام روز
    اگر قهوه‌نوش نیستید، نگران نباشید. یک بررسی در سال 2017 نتیجه‌گیری کرد که چای سبز می‌تواند به بهبود حافظه، عملکرد مغز و توجه در حین وظایف شناختی دشوار کمک کند.

غذاهایی که باید برای سلامت مغز و افزایش قدرت مغز محدود شوند

در حالی که غذاهای زیادی وجود دارند که می‌توانید برای تغذیه مغز خود مصرف کنید، چند مورد وجود دارد — احتمالاً شامل برخی از غذاهای محبوب شما — که چندان مفید نیستند و باعث بیماری هایی مانند آلزایمر و زوال شناختی شده و با افزایش سن مغزی در ارتباط هستند.

  1. اسنک‌های سرخ‌شده
    شواهد نشان می‌دهند که چربی‌های ترانس بد هستند و ممکن است نقش مهمی در بیماری آلزایمر و زوال شناختی ایفا کنند.
  2. نوشابه
    نوشیدن نوشابه‌های شیرین انتخاب سالمی نیست و مصرف روزانه یک یا دو نوشابه شیرین با افزایش سن مغزی مرتبط است.
  3. نوشابه رژیمی
    نوشابه‌های بدون شکر نیز چندان بهتر نیستند؛ افرادی که حداقل یک نوشابه شیرین مصنوعی در روز می‌نوشند، تقریباً سه برابر بیشتر احتمال دارد دچار بیماری آلزایمر شوند.
  4. الکل
    مصرف الکل با نرخ سریع‌تر زوال شناختی مرتبط است و افزایش مصرف الکل پیش‌بینی‌کننده کاهش بیشتر واژگان و افزایش اختلال شناختی در طول زمان است.

نتیجه‌گیری
در نهایت، خوردن تعادل خوبی از غذاهای غنی از مواد مغذی، محدود کردن غذاهای فرآوری شده و سرخ‌شده، و کاهش مصرف شکر راه خوبی برای حفظ سلامت مغز شماست. اما خوب است بدانید برخی چیزهایی که دوست داریم — مانند شکلات تلخ، قهوه و لاته‌های ماچا — ممکن است به حفظ سلامت مغزمان کمک کنند.

 

منبع: greatist.com

فراشپز

Recent Posts

روش تهیه یک نوشیدنی رژیمی و مقوی

فراشپز- اگر آب هویج را با میوه‌ها، انواع سبزی و مواد مغذی دیگر ترکیب کنید…

4 دقیقه ago

طرز تهیه اسکندر کباب اصیل ترکیه‌ای

فراشپز- آیا تا به حال به ترکیه سفر داشته‌اید؟ پس حتماً باید اسکندر کباب را…

9 دقیقه ago

۱۰ غذای دلچسب و گرم برای روزهای سرد پاییز که در راه است

فراشپز- خورش فسنجان با ترکیب گردو و انار، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب امگا-۳…

23 دقیقه ago

غذای مجلسی بدون گوشت؛ فوری و ارزان برای شام

فراشپز- این غذا برای ناهار و شام، به‌خصوص برای افرادی که غذای خوشمزه ارزان و…

37 دقیقه ago

چَپَلی کباب؛ شامی خوشمزه و لذیذ افغانستان

فراشپز- چپلی کباب یکی از غذاهای خوشمزه و مشهور کشور افغانستان است که از ترکیب…

39 دقیقه ago

طرز تهیه آش فوری و نیم ساعته؛ مخصوص روز‌های دلچسب پاییز

فراشپز- آش اسفناج یکی از انواع آش‌های خوشمزه و مقوی است که دستور پخت بسیار…

52 دقیقه ago