Categories: اخبار

چگونه افشاگری‌های تیلور سوئیفت درباره اختلالات غذایی کمک‌کننده بوده‌اند؟

اختصاصی فراشپز- به عنوان یک طرفدار تیلور سویفت، می‌دانم که این موضوع می‌تواند تأثیر مثبتی بر تصویر بدنی شما داشته باشد. چه طرفدار او باشید و چه نباشید، نمی‌توان انکار کرد که این هنرمند تأثیر زیادی بر فرهنگ و سرگرمی گذاشته است. سال گذشته، سویفت به عنوان شخصیت سال ۲۰۲۳ مجله تایم انتخاب شد و هم‌اکنون یکی از پرطرفدارترین حساب‌های اینستاگرام با ۲۸۳ میلیون دنبال‌کننده است. تور “Eras” او همچنین به خاطر اولین تور تاریخ که درآمد آن به یک میلیارد دلار رسید، خبرساز شده است و به گفته گزارش‌ها، میلیاردها دلار دیگر نیز برای اقتصادهای محلی در سراسر جهان تولید کرده است.حال، تحقیقات جدیدی از دانشگاه ورمانت نشان می‌دهد که تأثیر سویفت فراتر از دنیای سرگرمی و به حوزه اختلالات غذایی نیز کشیده شده است. طبق این مطالعه که در نشریه Social Science & Medicine منتشر شده، صراحت سویفت در مورد مشکلات تصویر بدنی خود تأثیر مثبتی بر طرفدارانش گذاشته و به کاهش انگ اختلالات غذایی و ترویج یک محیط حمایتی برای طرفدارانش کمک کرده است.

برخی زمینه‌های مربوط به سلبریتی‌ها و طرفداران

این یافته‌ها ممکن است واضح به نظر برسند (آیا صحبت صریح درباره سلامت همیشه چیز خوبی نیست؟)، اما تحقیقات گذشته در واقع نشان داده‌اند که این موضوع در مورد سلبریتی‌ها و طرفدارانشان عکس آن را نشان می‌دهد.در یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ که در Journal of Eating Disorders منتشر شد، محققان دریافتند که جستجوهای اینترنتی برای “اصطلاحات مرتبط با اختلالات غذایی” بعد از افشای اختلال غذایی یک سلبریتی با پروفایل بالا افزایش می‌یابد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۵ در British Journal of Health Psychology نیز نشان داد که دختران نوجوان جوان‌تر (بسیاری از آن‌ها اکنون طرفداران بزرگسال سویفت هستند) اگر رابطه‌ای پاراسوشیال با یک سلبریتی داشته باشند، بیشتر احتمال دارد دیدگاه‌های منفی نسبت به بدن خود داشته باشند.اما با وجود این یافته‌های قبلی، محققان—که تقریباً ۲۰۰ پست را در ردیت و تیک‌تاک تحلیل کردند—سویفت را به عنوان یک “الگوی مثبت” منحصر به فرد یافتند، به ویژه زمانی که او بیشتر درباره مشکلات خود صحبت کرده است. به عنوان مثال، آهنگ “You’re On Your Own, Kid” سویفت در سال ۲۰۲۲ شامل ارجاعات به اختلالات غذایی و الگوهای تفکر مختل است، در حالی که ویدئوی موسیقی “Anti-Hero” او در سال ۲۰۲۳ شامل صحنه‌ای است که سویفت روی ترازو ایستاده و عدد “چاق” را نشان می‌دهد (تصویری که انتقادات مربوط به “تعصب ضد چاق” را برانگیخت و منجر به حذف آن از برخی نسخه‌های ویدیو شد).اما اولین افشاگری—و شاید قابل توجه‌ترین—سویفت در مستند ۲۰۲۰ او “Miss Americana” بود، جایی که او فاش کرد که مدت‌ها با اختلالات غذایی دست و پنجه نرم کرده است قبل از اینکه کمک بگیرد. سویفت در این مستند می‌گوید: “شما هرگز به خودتان نمی‌گویید، ‘نگاه کن، من اختلال غذایی دارم.’ اما می‌دانید که فهرستی از همه چیزهایی که آن روز خورده‌اید تهیه می‌کنید و می‌دانید که احتمالاً این درست نیست.”افشاگری سویفت—و پوشش رسانه‌ای ناشی از آن—موجب شد محققان بررسی کنند که آیا این موضوع تأثیر فرهنگی بالقوه‌ای دارد یا خیر. لیزی پوپ، نویسنده همکار مطالعه و استاد دانشگاه ورمانت می‌گوید: “تیلور سویفت اکنون بسیار محبوب است و من ایده‌ای داشتم.” “آیا افشاگری‌های [سویفت] در Miss Americana و برخی از آهنگ‌هایش واقعاً به مردم کمک کرد تا با اختلالات غذایی و مسائل تصویر بدنی خود کنار بیایند یا اینکه مضر بودند؟”

جزئیات مطالعه سویفت

برای فهمیدن این موضوع، پوپ و همکارش کلسي رز، بیش از ۸۰۰۰ نظر را بر روی ۲۰۰ پست رسانه‌های اجتماعی از سال ۲۰۱۹ تحلیل کردند که همه مرتبط با تیلور سویفت و تصویر بدنی بودند. پوپ و رز نظرات را در تیک‌تاک (جایی که آنها عبارت “تصویر بدنی تیلور سویفت” را جستجو کردند و نظرات بر روی ۱۰۰ ویدیوی برتر را خواندند) و ردیت (جایی که آنها عبارت‌های “تصویر بدنی” و “اختلال غذایی” را جستجو کردند) بررسی کردند.پوپ به Well+Good گفت که او بیشتر از همه تحت تأثیر قرار گرفت که چقدر نظردهندگان تأثیر مثبت سویفت بر روی آن‌ها را ذکر کردند، به ویژه اینکه چگونه آنها بدن خود را مراقبت کرده و نگاه می‌کنند. (البته مهم است که محدودیت‌های این مطالعه را نیز بشناسیم: نظرات محدود به زبان انگلیسی بودند بدون مشخصات شناسایی‌شده، بنابراین ممکن است افراد با جنسیت‌ها، نژادها، سنین و زمینه‌های مختلف نسبت به نظرات تصویر بدنی سویفت واکنش متفاوتی نشان دهند).در حالی که سویفت موضوعی رو به رشد برای بحث در دانشگاه‌ها شده است، گفتگو عمدتاً بر روی مهارت‌های شعری سویفت یا تأثیر او بر اقتصاد متمرکز است. به همین دلیل برخی کارشناسان از یافته‌های این مطالعه بسیار شگفت‌زده شده‌اند؛ از جمله مگان گیلن، استاد روانشناسی در دانشگاه پن استیت ابینگتون که تخصص او در زمینه تصویر بدنی و رفتارهای غذایی است.گیلن به Well+Good گفت: “این مطالعه یکی از اولین مطالعاتی است که به طور خاص بر تأثیر مثبت سویفت بر تصویر بدنی متمرکز شده است.” “بیشتر مطالعات [بر روی] تأثیر منفی سلبریتی‌ها بر مردم متمرکز هستند.”

**سلبریتی‌های دیگر چه؟

به گزارش فراشپز، به طور طبیعی، یافته‌های این مطالعه لزوماً به این معنا نیستند که نتایج مشابهی برای سایر سلبریتی‌ها وجود خواهد داشت. گیلن گفت: “زمینه برای هر سلبریتی متفاوت است.” “شاید کسی که کمی جنجالی‌تر باشد کمتر مثبت تلقی شود.” کایلی جنر واقعاً چند سال پیش تلاش کرد تا درباره استانداردهای مضر تصویر بدنی صحبت کند اما با انتقادات زیادی مواجه شد.خود سویفت نیز با برخی جنجال‌ها مواجه بوده است؛ مخصوصاً حول و حوش موزیک ویدئوی Anti-Hero او و ادعای ترویج “تعصب ضد چاق”، طبق گفته برخی منتقدان—که قابل ذکر است خودشان نیز مورد انتقاد قرار گرفتند. گیلن و پوپ می‌گویند این بحث‌های متفاوت درباره وضعیت گفتگوی تصویر بدنی چیزهای زیادی می‌گوید: احساسات درباره بدن‌ها پیچیده هستند و کسانی که با پیام‌های مضر دست و پنجه نرم می‌کنند همیشه مصون نیستند.پوپ گفت: “جالب بود ببینیم چگونه افشاگری‌های شخصی [سویفت] درباره مشکلاتش به مردم کمک کرد تا با سفرهای خود کنار بیایند اما لزوماً منجر به فهم بزرگتری از تعصب ضد چاق نشد.”

ادامه مسیر

این یافته‌ها نشان‌دهنده قدرت عظیم فرهنگ پاپ در شکل‌دهی رفتارها و باورها هستند. پوپ گفت: “این بدان معناست که افرادی که در چشم عموم هستند مسئولیت دارند تا آگاه باشند چه پیامی را وارد جهان می‌کنند—و طرفداران هم مسئولیت دارند تا فکر کنند چه کسی را انتخاب می‌کنند تا الگو قرار دهند.”پوپ توصیه می‌کند: “روابط پاراسوشیال خود را با دقت انتخاب کنید.” “آنها واقعاً می‌توانند به شما کمک کنند تا چالش‌های سلامت روانی و فرهنگی خود را مدیریت کنید یا ممکن است [احتمالاً] به آنها دامن بزنند.”

فراشپز

Recent Posts

طرز تهیه ترشی پیاز رستورانی خوشمزه و خانگی

فراشپز- پیاز ترشی یکی از پرطرفدارترین ترشی‌ها است که طعمی ترش و شیرین دارد و…

54 دقیقه ago

طرز تهیه کیک آلو سیاه راحت و خوشمزه با بافتی نرم

فراشپز- کیک آلو سیاه یکی از دسرهای خوشمزه و محبوب ایرانی است که با طعمی…

57 دقیقه ago

چطور اسموتی کافی شاپی درست کنیم؟

فراشپز- اسموتی‌ها به یکی از نوشیدنی‌های محبوب کافی شاپ‌ها تبدیل شده‌اند و جایگزینی با طراوت…

1 ساعت ago

چگونه سس سزار درست کنیم؟ + ترفندهای تهیه سس سزار

فراشپز- سالاد سزار یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین سالادها در دنیاست که برای تهیه‌ آن…

1 ساعت ago

چطور سوپ برنج را با برنج نیم دانه درست کنیم؟

فراشپز- سوپ برنج یکی از سالم‌ترین و مقوی‌ترین انواع سوپ است که با گوشت مرغ،…

1 ساعت ago

طرز تهیه میرزا قاسمی خوشمزه به سبک رستوران های گیلانی

فراشپز- در این مطلب طرز تهیه میرزا قاسمی خوشمزه به سبک رستوران های گیلانی را…

1 ساعت ago