اختصاصی فراشپز- به عنوان فردی که معمولاً مرتب است، برخی از کارها وجود دارند که قطعاً از تمیز کردن آن‌ها خوشحال نیستم. توالت‌ها و سطل‌های زباله به طور طبیعی در بالای این لیست قرار دارند. اما شاید مخلوط‌کن‌ها نیز در این دسته قرار بگیرند. با این حال، می‌دانم که من تنها کسی نیستم که یک اسموتی سبز پر از پروتئین درست کرده و سپس از شستن و تمیز کردن آن اجتناب کرده‌ام و در نهایت با یک ظرف کثیف و بدبو مواجه شده‌ام.برای پیشگیری از این مشکل ناخوشایند اما خوشبختانه قابل اجتناب، از کارشناس ایمنی غذا، تراور کریگ، مدیر فنی آموزش و مشاوره در Microbac Laboratories پرسیدیم که چگونه می‌توان یک مخلوط‌کن را به‌درستی تمیز کرد.

خطرات عدم تمیز کردن کامل مخلوط‌کن

اگر به هر دلیلی نیاز به قانع شدن دارید که مخلوط‌کن شما نیاز به تمیز کردن دارد، بدانید که این وسیله—همچنین دیگر ابزارهای آشپزخانه مانند کنسرو بازکن‌ها و تخته‌های برش—منبع رایج آلودگی در آشپزخانه هستند. به‌ویژه مخلوط‌کن‌ها (و خردکن‌ها و پروسسورها) طراحی شده‌اند تا مکان‌های زیادی برای جمع شدن مواد غذایی داشته باشند… و بسیاری از ما احتمالاً در داخل لبه‌های پایه و زیر تیغه‌ها را عمیقاً تمیز نمی‌کنیم. با این حال، بقایای یک مخلوط‌کن به‌خوبی تمیز نشده تنها ناخوشایند نیست؛ بلکه ممکن است به اندازه کافی طولانی بماند تا برای اسموتی بعدی و موارد بعدی نیز مزاحمت ایجاد کند.کریگ توضیح می‌دهد: “دقیقاً مانند اینکه ما به مواد مغذی و انرژی نیاز داریم، باکتری‌های خطرناک نیز همینطور.” “حتی اگر برای شما قابل مشاهده نباشد، بقایای غذا می‌تواند آن مواد مغذی مهم را برای باکتری‌ها فراهم کند، که می‌تواند سریعاً رشد کرده و مخلوط‌کن شما و غذایی که در آن تهیه می‌کنید را آلوده کند.” او همچنین می‌گوید که تحت شرایط خاص (یعنی محیط‌های مرطوب و تاریک)، باکتری‌ها می‌توانند در عرض چند دقیقه تا چند ساعت دو برابر شوند. “فقط چند باکتری پاتوژنیک برای ایجاد بیماری انسانی کافی است.” او هشدار می‌دهد: “علاوه بر این، فکر کردن به این موضوع ناخوشایند است.”

۵ نکته برای تمیز کردن صحیح مخلوط‌کن

چه هر روز صبح یک اسموتی پروتئینی درست کنید، چه عاشق نان پنیر کاتیج باشید یا سوپ‌های مخلوط‌شده را دوست داشته باشید، باید به نکات تمیز کردن مخلوط‌کن کریگ توجه کنید تا از ورود پاتوژن‌ها به وعده‌های غذایی خود جلوگیری کنید.

۱. مقداری آب گرم و صابون را مخلوط کنید

این ترفند سریع و ساده کاملاً بازی اسموتی من را متحول کرده است. بهترین قسمت این است که تنها چند ثانیه طول می‌کشد، بنابراین واقعاً هیچ دلیلی برای عدم تمیز کردن فوری مخلوط‌کن بعد از استفاده وجود ندارد. فقط فکر کنید چقدر زحمت اضافی را از شستشوی کثیفی که برای چند ساعت، شب یا (خدای ناکرده!) چند روز باقی مانده است، نجات خواهید داد.کریگ می‌گوید: “شما فقط به چند قطره صابون نیاز دارید زیرا روشن کردن مخلوط‌کن باعث ایجاد حباب‌های زیادی خواهد شد.”

۲. یک ضدعفونی‌کننده خانگی درست کنید

اگر صابون کافی نیست تا چربی و کثیفی را پاک کند، کریگ پیشنهاد می‌کند که از یک محلول ضدعفونی‌کننده مؤثرتر استفاده کنید. او توضیح می‌دهد: “شما می‌توانید با ترکیبی از سرکه و آب کار کنید تا هرگونه فیلم یا بقایای روغن را بشکنید.” نسبت ۱:۱ باید کارساز باشد تا این وسیله آشپزخانه را عمیقاً تمیز کند.

۳. آن را در ماشین ظرف‌شویی قرار دهید (طبق توصیه)

کریگ می‌گوید: “البته، اگر می‌خواهید عمیق‌تر تمیز کنید، می‌توانید بیشتر مخلوط‌کن‌ها را باز کرده و در ماشین ظرف‌شویی قرار دهید اگر ایمن باشد.” حتماً راهنمای کاربری ارائه شده توسط برند و مدل مخلوط‌کن خود را بخوانید. کریگ توصیه می‌کند: “هنگام قرار دادن [قطعات مخلوط‌کن] در ماشین ظرف‌شویی، مطمئن شوید که آنها را سریعاً بیرون آورده و خشک کنید یا آنها را بچرخانید تا هیچ آبی در آنها باقی نماند.” عدم انجام این کار ممکن است باعث معکوس شدن هرگونه تمیزی شود که تازه انجام داده‌اید. به یاد داشته باشید: باکتری‌ها در محیط‌های گرم و مرطوب رشد می‌کنند، بنابراین هر حرارت و رطوبتی پس از شستشو ممکن است منجر به ایجاد منطقه خطر برای رشد باکتری شود. او اضافه می‌کند: “مراقب تیغه‌ها باشید و مطمئن شوید آنها را خشک کنید تا زنگ نزنند یا کند نشوند.”

۴. شستشوی دستی انجام دهید و در صورت نیاز بر ابزار مناسب سرمایه‌گذاری کنید

همه مخلوط‌کن‌ها مناسب ماشین ظرف‌شویی نیستند. به عنوان مثال، BlendJet توصیه نمی‌کند محصولات خود را در ماشین ظرف‌شویی قرار دهید یا حتی کاملاً زیر آب بگذارید. برای مخلوط‌کن‌هایی که ایمن نیستند، بهترین گزینه این است که از نکات اول و دوم پیروی کنید. علاوه بر این، با جدا کردن کامل تمامی قطعات و سرمایه‌گذاری بر روی یک برس ظرف محکم، تمیزی کامل حاصل می شود. کریگ متوجه شده است که تمیز کردن مخلوط‌کن کوچک‌تر نسبت به بزرگ‌ترها سخت‌تر است زیرا قطعات آن دسترسی بیشتری دارند. در این صورت، یک برس کوچک‌تر می‌تواند برای رسیدن به نقاط سخت قابل دسترس کمک کند. همچنین فراموش نکنید تمام قطعات را کاملاً خشک کنید.بسته به نوع مخلوط‌کن شما، دستگاه شما ممکن است شامل قطعات کوچکی باشد که باید جداگانه تمیز شوند و حتی هر چند وقت یک بار تعویض شوند. مثلاً Nutri Ninja Pro دارای یک واشر—یا حلقه آب‌بندی لاستیکی—در داخل پوشش تیغه است. این قطعه ممکن است کثیف شود و حتی با گذشت زمان سخت یا شکسته شود. شستن داخل مخلوط‌کن با صابون و آب گرم معمولاً کافی است اما حلقه نیازمند مراقبت بیشتری یک یا دو بار در ماه است، طبق گفته نماینده Ninja. برای برداشتن واشر، از موچین استفاده کنید تا آن را از پوشش تیغه خارج کنید. حلقه را در آب گرم با سرکه و مقداری مایع ظرفشویی بشویید. حلقه را بشویید و بگذارید قبل از قرار دادن دوباره آن داخل پوشش تیغه خشک شود. نماینده توصیه می‌کند از سفیدکننده برای این قطعه استفاده نکنید.

۵. پایه مخلوط‌کن خود را ضدعفونی کنید

در حالی که ظروف و اتصالات مخلوط‌کن نیاز به تمیزی بیشتری دارند، پایه مخلوط‌کن خود را نیز فراموش نکنید. پس از همه، این یک سطح پر تماس در آشپزخانه شماست که ممکن است ذرات غذا و باکتری‌ها را نیز جمع کند. همراه با یک اسفنج تمیز یا حوله ظرفشویی، اسپری تمیزکننده چندمنظوره باید کارساز باشد. دوباره بهتر است احتیاط کنید و توصیه‌های دفترچه راهنمای مخلوط‌کن خود را بررسی کنید.

به اشتراک بگذارید:

administrator

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *