اختصاصی فراشپز- بر اساس نظر متخصصان تغذیه، استخوان‌ها نقش بسیار مهمی در بدن شما دارند: آن‌ها شما را (به‌طور واقعی) نگه می‌دارند، مواد معدنی را ذخیره می‌کنند و خون تولید می‌کنند. با این حال، به نظر می‌رسد که سلامت استخوان‌ها در بحث‌های بزرگتر درباره زندگی سالم غالباً نادیده گرفته می‌شود. اما ما باید توجه بیشتری به قدرت استخوان‌ها و مفاصل خود داشته باشیم، به‌ویژه در سنین پایین‌تر.لاورا ایو، متخصص تغذیه، می‌گوید: «ما حدود ۳۰ سالگی ساخت توده استخوانی را متوقف می‌کنیم که نشان‌دهنده اهمیت بالای گنجاندن کلسیم کافی در رژیم غذایی ماست.» بدتر از آن، پس از یائسگی، کاهش استخوان‌ها تسریع می‌شود و زنان را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پوکی استخوان قرار می‌دهد. بنابراین، مراقبت از استخوان‌ها یک ضرورت در سنین بالا است.به طور کلی، متخصصان می‌گویند که چند ماده مغذی اصلی وجود دارد که باید در رژیم غذایی خود برای سلامت استخوان‌ها و مفاصل بگنجانید:

  • کلسیم: این الکترولیت به ساخت استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند. استخوان‌های شما همچنین کلسیم را برای استفاده در سایر نقاط بدن ذخیره می‌کنند.
  • ویتامین D: این ویتامین به بدن شما کمک می‌کند کلسیم را جذب کند و همچنین برای رشد و تعمیر استخوان‌ها ضروری است.
  • منیزیم: این الکترولیت نیز نقش حمایتی در ساخت و نگهداری استخوان‌ها دارد.
  • ویتامین K: این ویتامین به لخته شدن خون کمک می‌کند و برای ساخت پروتئین‌هایی که ساختار استخوان را حمایت می‌کنند، ضروری است.

بسیاری از غذاها غنی از این مواد مغذی هستند، حتی برخی از غذاهای گیاهی. در ادامه به برخی از بهترین غذاها برای تقویت استخوان‌ها و مفاصل اشاره می‌شود:

چه غذاهایی استخوان‌های شما را قوی‌تر می‌کنند؟

  1. شیر
    شیر منبع عالی مواد مغذی مورد نیاز برای ساخت استخوان مانند کلسیم، فسفر و ویتامین D است. یک فنجان شیر کم‌چرب حاوی ۳۰۹ میلی‌گرم کلسیم است.
  2. پنیر توفو
    پنیر توفو حاوی مقادیر زیادی کلسیم، منیزیم، روی و فیبر است. مصرف بیشتر این مواد مغذی با افزایش چگالی معدنی استخوان مرتبط است.
  3. ساردین
    ساردین منبع فوق‌العاده‌ای از کلسیم و ویتامین D است که به ساخت استخوان‌های قوی کمک می‌کند.
  4. میوه‌های غنی از پتاسیم (مانند موز)
    میوه‌ها به طور مکرر با سلامت بهتر استخوان‌ها و کاهش خطر پوکی استخوان مرتبط هستند.
  5. سبزیجات برگ سبز و سبزیجات چلیپایی
    سبزیجاتی مانند کلم، اسفناج و بروکلی حاوی ویتامین K هستند که به تقویت استخوان کمک می‌کند.

در نهایت، پس از خوردن وعده‌ای غنی از این غذاهای تقویت‌کننده استخوان، به بیرون بروید و کمی ورزش کنید تا فواید بیشتری برای استخوان‌های خود کسب کنید!

به اشتراک بگذارید:

administrator

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *