اختصاصی فراشپز- من یک پزشک متخصص در طب جامع هستم و این ۵ ماده غذایی کلیدی را توصیه می‌کنم که روزانه برای حمایت از سالمندی سالم به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.
شما درباره مناطق آبی (Blue Zones) مطالعه کرده‌اید—یعنی مناطقی از جهان که امید به زندگی بالایی دارند—و برنامه‌ای عالی برای مهاجرت دائمی به یونان تدوین کرده‌اید. اما مشکل اینجاست که این برنامه چندان واقع‌بینانه نیست.در حالی که روزها را با خوردن پیش‌غذاهای یونانی در کنار دریای آفتابی مدیترانه تصور می‌کنید، نیازی نیست که زندگی‌تان را به طور کامل تغییر دهید تا به سلامتی بلندمدت دست یابید. در واقع، شما می‌توانید به طور مغذی غذا بخورید و با گنجاندن چند ماده غذایی کلیدی در روال روزانه‌تان، از سفر سالمندی خود در سطح سلولی حمایت کنید. دکتر تاز باتیا، پزشک متخصص طب جامع.دکتر باتیا می‌گوید: «سالمندی از عمق تریلیون‌ها سلول بدن آغاز می‌شود. و اگرچه نمی‌توانید ژن‌های خود را تغییر دهید، عادات سالم زندگی مانند ورزش، مراقبت از خود و رژیم غذایی مغذی می‌توانند به تقویت تاب‌آوری سلولی شما کمک کنند. ما به طور مداوم در معرض رادیکال‌های آزاد قرار داریم، مولکول‌های کوچکی که می‌توانند به سلول‌های ما آسیب برسانند. آنتی‌اکسیدان‌هایی که توسط بدن ما تولید می‌شوند و در رژیم غذایی مصرف می‌شوند (مانند ویتامین‌های C و E) خط اول دفاع ما در برابر رادیکال‌های آزاد هستند.»از اسیدهای چرب امگا-۳ تا ویتامین B3 و عصاره میوه زیتون، او فهرست کوتاهی از مواد غذایی کلیدی را برای حمایت از سلامت سلولی شما در سفر سالمندی‌تان به اشتراک می‌گذارد. اگر آماده‌اید تا انرژی مناطق آبی را بدون ترک خانه جذب کنید، مواد غذایی کلیدی پیشنهادی دکتر باتیا را به رژیم غذایی روزانه‌تان اضافه کنید.

۱. پلی‌فنول‌های زیتون

پلی‌فنول‌ها ترکیبات گیاهی طبیعی هستند که می‌توانند به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل کنند و در غذاهایی مانند سبزیجات (بله، شامل زیتون) و شکلات تلخ یافت می‌شوند. دکتر باتیا می‌گوید: «با افزایش سن، سلول‌های ما به طور طبیعی کمتر قادر به مدیریت استرس‌های روزمره مانند خواب نامناسب یا استرس هستند که می‌تواند منجر به افزایش استرس اکسیداتیو شود. پلی‌فنول‌های زیتون از عصاره زیتون نشان داده‌اند که به دفاع در برابر استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند.»

۲. ویتامین B3

ویتامین B3 که همچنین نیاسین نامیده می‌شود، دارای مزایای زیادی برای سلامت سلولی است. دکتر باتیا می‌گوید: «نیاسین به حمایت از سیستم عصبی و گوارشی شما کمک کرده و سلامت پوست را حفظ می‌کند.» بادام زمینی، قارچ، آووکادو، تن ماهی و گوشت گاو از مواد غذایی غنی از B3 هستند.

۳. ویتامین C

یکی دیگر از موادمهم ویتامین C است، یک ویتامین آنتی‌اکسیدانی ضروری که به حمایت از سلامت پوست، سیستم ایمنی و موارد دیگر کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده‌اند که غذاهای غنی از ویتامین C (مانند مرکبات، فلفل دلمه‌ای، بروکلی و بسیاری دیگر) نقش مهمی در سلامت کلاژن شما دارند.

۴. ویتامین D

ویتامین D را می‌توان در ماهی قزل‌آلا، شیر، قارچ و پنیر یافت. تحقیقات نشان می‌دهند که سالمندی با احتمال بالاتری از کمبود ویتامین D مرتبط است—بنابراین بهتر است ذخیره کنید.

۵. امگا-۳

برای دریافت بیشتر امگا-۳ها، دانه‌ها، مغزها و ماهی‌هایی مانند ماهی قزل‌آلا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. دکتر باتیا می‌گوید: «امگا-۳ها بخش حیاتی غشاهای سلولی شما هستند.»بنابراین مقداری روغن زیتون روی یک بشقاب غذاهای دریایی بریزید، مقداری مخلوط آجیل بخورید و درباره یونان؟ برنامه مهاجرت دائمی را متوقف کرده و یک سفر کوتاه ترتیب دهید.همیشه با پزشک خود درباره افزودن مکمل‌ها به روال خود مشورت کنید.

به اشتراک بگذارید:

administrator

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *