فراشپز- خوراک سبزیجات رژیمی نوعی غذای سالم، مقوی و بسیار خوشمزه است که از ترکیبات سبزیجاتی مانند لوبیاسبز، سیب زمینی، گوجه فرنگی و… تهیه می‌شود.

به گزارش فرارو، خوراک‌ها غذا‌های متنوعی هستند که با انواع مواد غذایی مثل گوشت، مرغ، سبزیجات و روش‌های طبخ گوناگون تهیه می‌شوند و در سفره غذای ایرانی‌ها جایگاه خود را دارند. خوارک‌ها معمولا غذا‌های سبکی هستند که برای وعده شام سرو می‌شوند و برای کسانی که رژیم غذایی دارند یا نیاز به خوردن غذا‌های سبک و کم کالری دارند، بسیار مناسب است.

خوراک سبزیجات رژیمی نوع خوراک خوشمزه و مقوی است که از ترکیب لوبیا سبز با سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز، جعفری و… تهیه می‌شود و غذایی سالم و بدون روغن است که گیا‌ه‌خواران و افرادی که رژیم غذایی دارند، می‌توانند از این خوراک خوشمزه به عنوان یک وعده غذایی کامل استفاده کنند. اگر دوست دارید این خوراک سبزیجات خوشمزه را با روشی آسان در منزل تهیه کنید، در ادامه این مطلب با آموزش خوراک سبزیجات رژیمی همراه ما باشید.

مواد لازم

لوبیا سبز: نیم کیلو
سیب زمینی: ۲ عدد
پیاز: ۱ عدد
گوجه فرنگی: ۳ عدد
جعفری تازه: نصف یک دسته
رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
رب فلفل یا سس کچاب تند: ۱ قاشق مرباخوری
روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری
نمک: به میزان لازم
آب جوش: ۱ لیوان

طرز تهیه

برای درست کردن این خوراک سبزیجات خوشمزه ابتدا لوبیا سبز را به صورت کمی درشت‌تر خرد کنید و همراه با سیب زمینی مکعبی خرد شده داخل یک قابلمه مناسب بریزید، سپس گوجه فرنگی را پوست و خرد کنید و روی لوبیا سبز بریزید. پیاز و جعفری را هم خرد کنید و به مواد بالا اضافه کنید. درب قابلمه را ببندید و روی حرارت ملایم اجاق گاز بگذارید تا سبزیجات کم کم آب بیندازد و بپزد.

در مرحله بعد روغن زیتون را داخل یک ماهی تابه بریزید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا داغ شود، سپس رب فلفل، رب گوجه فرنگی و نمک را داخل روغن زیتون تفت بدهید و ۱ دقیقه بعد آب جوش را اضافه کنید و صبر کنید سس شروع به جوشیدن کند. حالا سس آماده را به سبزیجات پخته اضافه کنید و هم بزنید. صبر کنید سس و سبزیجات به مدت ۵ دقیقه با هم بپزند و بعد اجاق گاز را خاموش کنید. خوراک سبزیجات آماده را داخل ظرف سرو بکشید و مقداری روغن زیتون روی سبزیجات بریزید و خوراک را سرو کنید، نوش جان.

نکات مهم

ـ لوبیا سبز یکی از سبزیجات تازه با ارزش غذایی بسیار بالاست که حاوی ویتامین c، ویتامین B، فیبر و فولیت مورد نیاز روزانه بدن است. سعی کنید همیشه لوبیا سبز تازه و مرغوب را خریداری کنید. لوبیا سبز تازه معمولا سفت است و هنگام نصف کردن با دست صدای شکستن می‌دهد. اگر لوبیا سبز له یا بیش از حد نرم بود، هرگز آن را خریداری نکنید. لوبیا سبز‌هایی که روی پوست‌شان لکه‌های قهوه‌ای دارند، سالم نیستند. معمولا لوبیا سبز‌های کوچک و باریک بسیار ترد و خوشمزه و برای تهیه غذا مناسب هستند. برای تهیه خوارک لوبیا سبز بهتر است از لوبیا سبز‌های ریز و قد کوتاه استفاده کنید.

ـ روغن زیتون به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد، در رژیم غذایی بسیاری از افراد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. اما از آنجا که قیمت روغن زیتون خالص بالاست، معمولاً در هنگام عرضه در بازار با روغن‌های معمولی مخلوط می‌شود. درنتیجه از کیفیت آن کاسته می‌شود؛ بنابراین کسانی که به دنبال خرید روغن زیتون هستند، اغلب می‌پرسند که چطور روغن زیتون اصل را تشخیص بدهیم. البته تشخیص خالص بودن روغن زیتون کار چندان ساده‌ای نیست. با این حال کارشناسان برای تشخیص روغن زیتون اصل سه روش را به شرح ذیل ارائه داده‌اند:

۱- برای انتخاب روغن مرغوب بهتر است که اول آن را ببویید. روغن زیتون خوب باید بوی میوه زیتون، سیب یا علف تازه بدهد که مربوط به نوع زیتون یا زمان برداشت آن است؛ بنابراین اگر بوی فلز احساس کردید، بدانید که روغن نامرغوب یا فاسد است.

۲- روش دوم برای تشخیص روغن زیتون اصل این است که آن را بچشید. اگر ۱ قاشق روغن زیتون را در دهان خود بریزید و در دهان بچرخانید و با استشمام هوا آن را فرو بدهید، باید بعد از چند لحظه در گلوی خود تلخی و تندی شدیدی احساس کنید. به نحوی که گلوی شما بسوزد. در بعضی موارد افراد به دلیل تندی بیش از حد روغن به سرفه می‌افتند. درست پس از ۱ دقیقه مزه تلخی و تندی از بین می‌رود و خوشمزه می‌شود. ضمن اینکه فرد با خوردن این روغن در دهان خود احساس چربی نمی‌کند. با خوردن روغن زیتون اصل در ابتدای زبان احساس شیرینی و در انتهای آن احساس تلخی و سوزش خواهید داشت.

۳- روش بعدی برای تشخیص روغن زیتون اصل رنگ آن است. رنگ روغن زیتون باید زرد مایل به سبز باشد. البته رنگ روغن زیتون معیار مناسبی برای تعیین کیفیت روغن نیست؛ زیرا به‌راحتی می‌توان در آن تقلب کرد.

به اشتراک بگذارید:

administrator

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *