فراشپز- چای سیاه به تنهایی نوشیدنی دلنشینی است، اما با افزودن چند ماده طبیعی می‌توانید طعم آن را چندین برابر کرده و تجربه چای‌خوری خود را غنی‌تر کنید.

چای پرمصرف‌ترین نوشیدنی در جهان و محبوب‌ترین نوشیدنی در میان ایرانیان است و بیشتر ایرانیان هر روز آن را مصرف می‌کنند. نوشیدن یک فنجان چای، خستگی و تنش یک روز کاری را دور می سازد، اگر جزو طرفداران نوشیدن چای هستید، می توانید با اضافه کردن انواع طعم دهنده چون هل، دارچین، زعفران، میوه های خشک و … را طعم چای را لذت بخش ترو خاصیت آن را بیشتر نمایند. در این بخش  به شما خواهیم گفت چه طعم دهنده ای را می توانید به چای سیاه اضافه کنید و این طعم دهنده ها چه خواصی دارند.

هل

چای هل یکی از رایج ترین نوع چای در کشورهای خاورمیانه به شمار می رود. برای تهیه این چای هل را به مقدار مناسب و دلخواه، داخل قوری چای بریزید تا دم بکشد.

هل دومین ادویه گران جهان به حساب می‌آید و دارای طبع گرم و خشک بوده و تسکین دهنده سندرم روده تحریک پذیر، از بین برنده بوی بد دهان، حفظ وزن متعادل، سلامت قلب و…است و باعث ایجاد شادی و حال خوب می‌شود.

دارچین

دارچین یکی از طعم دهنده هایی است که به خوش طعم نمودن چای کمک می کند. برای تهیه چای دارچین کافیست دارچین را همراه چای خشک به قوری افزوده و بر روی آن آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه چای دارچین دم بکشد.

طبع دارچین گرم و خشک است وبرای کاهش وزن، افراد سرد مزاج، درمان بیماری‌های مختلف مانند سرطان، تب، مالاریا، معده، حالت تهوع و…مفید است.

زعفران

چای زعفران یکی از خوش طعم و پرطرفدارترین چای ها است. برای تهیه چای زعفران مقداری زعفران را با چای معمولی مخلوط و دم کنید. لازم به ذکر است که مقدار زعفران بستگی به ذائقه مصرف کننده متفاوت است.

طبع زعفران گرم و خشک است و به‌سبب این طبع، خواص بسیار زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین خواص زعفران، آرام‌بخش و شادی‌بخش بودن‌اش است و می‌تواند روی بهبود خلق‌وخوی اشخاص تأثیر بسیار زیادی داشته باشد.

گل سرخ

بسیاری از افراد برای طعم دادن به چای سیاه به آن گل محمدی یا گل سرخ می افزایند. برای تهیه چای گل محمدی، مقداری گل محمدی را به چای سیاه افزوده و دم کنید.

طبع گل محمدی و گلاب گرم است و خواص و فواید درمانی فراوانی چون رفع بوی دهان، رفع یبوست، مقابله با عفونت‌ها، لاغری و… دارد.

میوه های خشک

برای طعم دادن به چای شما می توانید از انواع میوه خشک استفاده کنید.یکی از رایج‌ترین روش‌های تهیه چای میوه‌ای، افزودن طعم میوه به چایی های رایج مانند چای سیاه است.

انواع چای تهیه شده از میوه عموماً دارای غنی‌ترین منابع ویتامین C هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند و افزودن میوه به چای باعث حذف مصرف قند شده و برای بیماران و افرادی که اضافه وزن دارند واقعا مفید است.

زنجبیل

چای زنجبیل در سراسر جهان محبوب است، چای زنجبیل دارای طعمی گرم و کمی تند با رایحه‌ای مطبوع است. برای آماده کردن این چای زنجبیل تازه را پوست بگیرید و آن را در لایه‌های نازک برش دهید و با مقداری چای سیاه درون آب ریخته و به مدت 20 دقیقه در حرارت کم اجازه دهید که دم بکشند.

زنجبیل دارای طبع گرمی است و برای افراد دارای مزاج سرد و مرطوب بهترین گزینه است، چای زنجبیل فواید فراوانی چون کمک به هضم غذا، کاهش حالت تهوع، تسکین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا و ایجاد اثرات ضدالتهابی و…دارد.

مرکبات

یکی از پرطرفدارترین طعم دهنده ها به چای سیاه مرکبات هستند، شما می توانید با افزودن یک برش لیمو ترش، پرتقال و دیگر مرکبات به چای سیاه تلخی چای را ملایم کنید و به همراه عسل میل کنید.

نعناع

نعناع را به چای سیاه افزوده و دم کنید تا هم از طعم آن لذت ببرید و هم از خواص فوق العاده اش بی نصیب نمانید.نعناع گیاهی است که طبع گرم و خشک داشته و دارای خواص فراوان دارویی است و برای رفع بوی نامطبوع دهان و پیشگیری از بروز بیماری لثه‌ای، درمان نفخ، دل‌پیچه، تهوع و اسهال مفید است.

شیر

شیر چای نوعی نوشیدنی است که از ترکیب چای و شیر تهیه می‌شود. شیر چای به صورت سنتی با چای سیاه تهیه میشود، اضافه کردن شیر باعث میشود تلخی چای سیاه گرفته شود. برای تهیه این نوشیدنی از مقدار زیادی شیر استفاده نمی شود و در واقع شیر یک طعم دهنده است.برای تهیه شیر چای می توان به جای استفاده از شیر لبنی از انواع شیر های گیاهی مثل شیر بادام، شیر سویا، شیر نارگیل نیز استفاده نمود.

گل یاس

شما می توانید به چای برای طعم دادن گل یاس بیافزایید. این چای دارای رایحه ای معطر و طعمی شیرین و لطیف است.نوشیدن چای یاس خطر ابتلا به بیماری های قلبی، نارسایی مغزی و برخی از سرطان ها را کاهش داده و به کاهش وزن، بهبود سلامت دهان و دندان و تقویت عملکرد مغز کمک می کند.

شربت افرا

درخت افرا در طول فصول سرد نشاسته ذخیره می کند و این نشاسته به مرور تبدیل به شیره می شود و در اواخر زمستان یا اوایل بهار به سطح تنه درخت نفوذ می کند. این شیره را می توانبا ایجاد حفره در تنه درخت استخراج کرد.

از جمله مهمترین خواص شیره افرا محافظت از قلب، خواص آنتی اکسیدانی، پیشگیری از سرطان، ضد پیری، بهبود هضم، درمان سرماخوردگی و … است.

انواع توت

بسیاری از افراد برای طعم دادن به چای سیاه از انواع توت چون توت فرنگی، تمشک، شاه توت و بلوبری استفاده می کنند. افزودن توت ها به چای سیاه، طعم ترش و شیرینی را به وجود آورده و به چای حس و حال بهاری و تابستانی می دهد.

استویا

استویا شیرین کننده طبیعی است که از برگ های درخت استویا گرفته می شود. اگر به خوردن چای سیاه علاقمندید و هر روز چای خود را با قند و شکر می نوشید، استویا بهترین جایگزین برای قند و شکر است. استویا با قند و کالری صفر بهترین انتخاب برای تمامی افراد به ویژه افراد دچار اضافه وزن، بیماری های قندی و قلبی است.

منبع: نمناک

به اشتراک بگذارید:

administrator

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *